Hosszú ideje foglalkoztatnak a filmekben, sorozatokban, vagy éppen videoklipekben használt technikák otthoni rekreálása. Nekem a fénykard volt az első olyan effekt, amit ki kellett próbálnom.
Az After Effects korszak
Ez még bőven azelőtt volt, hogy az After Effects széles körben elterjedt volna. Először egy külön erre készített LSMaker nevű pár MB méretű programot használtam. Primitív volt még az akkori mércéhez képest is, de legalább én se értettem hozzá. Gyerekként csodálatos volt, hogy a webkamerával felvett videóimra hosszú órák pepecselős munkájával egy borzalmas minőségű fénykardot készíthetek! Nem a minőség számított, hanem az előttem megnyíló lehetőségek.
Később, ahogy fejlesztettem magam, megjelent az igényem az összetettebb videók forgatására. A bonyolultabb effektekkel kezdtem el használni az Adobe After Effects CS6-ot. Igen, ez még a subscription modell előtt volt. Andrew Kramer Videocopilot.net-es tutorial videói alapján és egyéb YouTube-on felfedezett videók segítségével megtanultam a fénykard mellett:
- klónozni
- energia effekteket készíteni
- robbanást és lövéseket beilleszteni a felvételekre
- vagy kicseréltem a háttérben lévő tájat,
egyre inkább ügyelve a realisztikusságra és minőségre.

Átállás Adobe Premiere Pro-ról DaVinci Resolve-ra
2020-ban átálltam az Adobe Premiere Pro és After Effects kombóról 100%-ban a DaVinci Resolve 16-ra. Akkor az volt az aktuális verzió. Az átállást nagyban segítette ez a VFX-es kíváncsiságom, mert most egyetlen programban megkaptam mindent, amit addig különálló szoftverekként használtam. De me kellett tanulni egy teljesen új logikát: az After Effects réteg alapú gondolkodását felváltotta a Fusion node-os rendszere.
A kezdeti nehézségeken túllendülve ugyanazt a felszabadulást éreztem, mint az első fénykardom után:
„Annyi mindent kezdhetek ezzel!”
És kezdtem is, amit meg is osztottam a leVo production YouTube csatornáján is, oktató videók formájában. Kevésbé az effektes vonalon, inkább az egyszerűbb vágás és maga a DaVinci Resolve vágóprogram volt hangsúlyos. Azért meg-megjelent néhány Fusion videó is. Úgy éreztem itt az ideje – egy laza 3 éves kihagyás után – tényleg azzal az iránnyal is foglalkozni, ami igazán a sajátom. Így jutottunk el odáig, hogy ha már éppen nagyot pörög Majka legújabb Csurran, cseppen c. számának videoklipje és még van is benne pár érdekes effekt, akkor itt az idő megnézni ezt a lemásolós vonalat.

Oktatóvideók és másolás
Ez a bejegyzés nem a snittek lemásolásáról szól, ezért arra most nem térnék ki bővebben. Ha ilyesmit szeretnél nézni, akkor ajánlom 👉 Bognár Marci zseniális videóit a témában. Annyit azért csak elmondok, hogy a képkivágásra és a szögre, valamint minimálisan a megvilágításra is figyeltem, hogy annyira azért ne legyen különböző. A lényeg viszont maga az effekt.
Csak annyira volt szükség, hogy párszor megnézzem, mi történik képileg és beazonosítsam a lépéseket. Elsőként a sebességet kellett belőni, mert egy jókora lassításról van szó. Épp jól jön, hogy a DaVinci Resolve Studio képes olyan képkockákat generálni, amik nem is léteztek. A végső anyag 25fps-ben lesz kimentve, de a lassítás miatt 50 képkocka / másodpercet rögzítettem, hogy megkönnyítsem a lassítást. Ez egy 50%-os lassítást tenne lehetővé, de a Resolve-ban Optical Flow segítségével ennél jóval több, akár 5-10% is elérhető nagyon szép eredményekkel. 12% lett végül. Ezután nyitottam csak meg a Fusion-t.
Van egy bezoom, ami egy nagyon egyszerű Transform node-dal elkövethető. A színek, kontraszt is változik, emellett zajosodik, remeg és pulzál is a kép és a mélységélességgel is trükk van. Ezekhez Unsharp Mask-ot, Film Look Creator-t és Tilt-Shift Blur-t használtam, de ha ennyire részletesen érdekel, nézd meg az erről készült videót! Ebben együtt fedezzük fel, hogy miből is áll össze ez az effekt!